Sidor

lördag 15 januari 2011

Nu så

är Fredriks kamp "äntligen" över.

Jag älskar dig,
du har en stor plats i mitt hjärta, för alltid!!


Natten till Fredag 14/1 kl. 02.55 tog han sitt sista andetag.
Jag var med honom hela vägen och när vi väl förstod att den sista dödskampen var igång gick det på ungefär 5 timmar.

Tack och lov var mina föräldrar hemma hos barnen i torsdags kväll. En stund efter midnatt ringde jag efter mamma, kände att jag behövde ha någon hos mig.
De har stannat och hjälpt mig sedan dess. Nu ligger de och sover på en uppblåsbar madrass på över våningen. Jag har Gabriella och Vincent bredvid mig i sängen, det känns tryggt för oss alla tre. De två större barnen valde att sova i sina egna sängar.

Gårdagen var både tuff och jobbig. Barnen tog det väldigt hårt när jag berättade för dem på morgonen att deras pappa är död.

De största barnen ville trots detta absolut gå till skolan och det fick de göra. Jag ringde och berättade för deras lärare, så de skulle vara beredda om det skulle brista för dem. Elliot ville ABSOLUT INTE att någon skulle veta något utan ville ha en helt vanlig dag. Han ville inte ens att läraren skulle fråga honom hur det är och det respekterades. TACK!

Efter skolan gick vi till Mc Donalds för att stärka oss inför det jobbiga sista avskedet. Jag var nervös för hur barnen skulle ta det att se honom ligga där aldeles död. Men vi hade en väldigt fin och skön stund när vi var hos honom.

På Mc Donalds försökte jag berätta för barnen hur det är att se en död människa. Att kroppen är kall, blek och lite stel. Jag berättade att pappa haft väldigt jobbigt den sista tiden och att han nu är helt fri från både smärta och ångest. Jag sa att pappa har längtat efter den här dagen i ett par veckor nu. Han såg väldigt lugn och nöjd ut när jag var där tidigare på morgonen och lämnade en skjorta som vi tillsammans valde ut att han skulle ha på sig, och det berättade jag för dem.
De hade många bra frågor och vi hade en riktigt trevlig stund trots samtalsämnet.
Jag avsluta det hela med att säga att de gärna får ge sin pappa en sista klapp, eller kram.


Det sista avskedet blev som sagt väldigt fint.
Jag hade sett en väldigt strikt och varlig stund framför mig. Men den blev allt annat, kändes det som.
Den blev levande!

Jag och mina föräldrar tog med oss barnen upp till Ekhagens gästhem runt klockan 3 igår.
Min syster och hennes familj skulle komma vid halv fyra och jag kände att jag ville ge våra barn möjlighet att se sin pappa och ta ett avsked innan det blev allt för mycket folk där.
Det var två sköterskor som följde med in. Det var toppen!! Nu fanns det en vuxen var åt barnen, och jag kunde gå och prata med var och en av dem utan att vara rädd att lämna ett annat barn ensamt. Det kunde inte varit bättre.
Gabriella blev väldigt ledsen när hon såg Fredrik men gick fram och gav honom en kram på en gång.
Elliot som varit tuff utanför kunde också tillåta sig att gråta och det kändes skönt. Han vågade inte närma sig Fredrik utan höll sig på avstånd och efter en stund blev det för mycket för honom och morfar tog med honom ut ur rummet.
Vincent såg lite förvånad ut är han såg sin pappa bara ligga där. Han visste inte om han skulle skratta eller gråta och det är ju inte så konstigt.
Felicia vågade sig inte in alls hon stod och grät men jag eller mormor fick inte komma nära, vi var för ledsna helt enkelt. En av sköterskorna steg då in och "fångade upp" henne. De stod och kramades och pratade en lååååång stund, sen tillslut vågade hon smyga sig fram. Efteråt berättade hon att hon hört att döda människor alltid är blåa i ansiktet, det var anledningen till att hon inte vågade sig fram. Hon höll sig också på avstånd.
Det var så skönt att alla barnen hade vågat sig fram innan min syster, svåger och deras barn kom. När de också varit där en stund blev barnen rastlösa och fick då gå och köpa sig en liten godisbit på expeditionen men kom istället tillbaka med glass, saft och kakor.
Det var så härligt. Gabriella gick och berättade för Fredrik att de bara skulle fika lite innan hon kom och gav honom en kram till :-)
Det var så lätt stämning i rummet. Inget stim och stoj men naturligt prat och skratt från "fikabordet". Fika bordet blev till ett ritbord och alla som ville fick rita en teckning och skicka med Fredrik. Världens bästa pappa med en massa hjärtan blev resultatet. Vi vek ihop pappren och la dem under skjortan, så han hade dem nära sitt hjärta. Det var en härlig stund på dagen!

Tillslut vågade sig alla barnen närma sig Fredrik, de kramade om honom många gånger och hade liksom jag svårt att gå där ifrån. Min syster och hennes familj lämnade rummet först, tror jag. Barnen åkte därifrån med morfar straxt efter. Det lämnade mig och mamma kvar sist i rummet och det kändes skönt! Att kunna ta ett stilla avsked, men det var svårt att gå där ifrån. Att lämna honom helt ensam kvar.

Ute i korridoren mötte alla sköterskorna upp mig. De sa att det kändes konstigt för dem också, de hade alla haft förmånen att lära känna honom lite extra i och med det att de alla flera gånger suttit hos honom. Han var ju inte ensam en stund under de sista 2 veckorna, så var inte jag eller någon annan person ur familjen där fanns ju de vid hans sida, dag som natt. Det var flera av den ordinarie dag personalen som hoppade in och tog nattpassen. Tack!!!

Efter samlades vi alla hemma hos oss igen. Vi beställde Kina mat och hade en lugn och skön kväll.

Elliot och Felicia hade en sköld runt sig hela dagen fram till besöket hos Fredrik, jag fick knappt röra dem och de blev väldigt illa berörda när jag var ledsen och grät. Men jag hade ingen kontroll på tårarna i går heller.
Det har inte varit någon hysterisk gråt utan mer en lugn gråt, tårar som sakta rinner utmed kinden. Bara av att titta barnen har tårarna kommit.
Dels för att jag är så tacksam att jag har dessa 4 helt underbara barn som ett minne av Fredrik och dels för att när jag ser på dem inser jag vilken fruktansvärt hård och orättvis värld vi lever i.  Varför ska (mina) oskyldiga barn mista en förälder? vad har de gjort för att bli så straffade???????????

Förlåt om det skrivna är rörigt, men rörigt är just hur livet känns för tillfället!

Jag kommer även i fortsättningen att göra mitt bästa för att Vara Stark, och jag kommer fortsätta skriva om mitt och barnens nya liv.
Hoppas ni vill hänga på även i fortsättningen, för att se vad livet har att erbjuda.

Idag är första dagen på resten av våra liv

26 kommentarer:

  1. Mina varmaste tankar och kramar till er!

    SvaraRadera
  2. En stor varm kram till dej och barnen! Vet inte riktigt vad jag ska skriva, finner inga ord...Självklart vill jag följa din blogg i fortsättningen... och följa ditt och barnens nya liv.
    Tänker på dej idag, liksom alla andra dagar sen jag började följa din blogg. Jag känner med med.
    Må väl, kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Mina tankar går till dig och barnen...så fint du skriver.....ett bra minne för er alla....
    "En ängel flög förbi,
    mot himmelen så fri.
    Men hon lämnade sitt leende på vår jord,
    som en sol som värmer oss
    Och som himmels stjärnebloss.
    Så vi kan betrakta livets skeenden med en tro.
    Kärleken är."
    Jill johnson
    Kram Titti-Umeå

    SvaraRadera
  4. mina tankar går till dig och barnen,
    massor med styrkekramar till er

    Kram linda

    SvaraRadera
  5. Vilken resa! Många tankar som snurrar förstår jag. Vad skönt att dina föräldar ställer upp så bra! Hoppas nu att resten av ditt nätverk kliver fram och inte drar sig tillbaka!
    Skönt att ni hann prata lite om slutet, eller hur?
    All kraft och styrka till dig nu. Det är en omtumlande tid och man befinner sig i en bubbla. Ta hand om varandra och låt andra ta hand om er!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Beklagar sorgen, man för tröstas att han har det bra nu utan smärta och ångest.
    Skönt att det gick bra för barnen att ta sista farväl, det tar lite tid innan det "sjunker" in vad som har hänt.
    Skickar styrkekramar till er alla!
    Sirpa

    SvaraRadera
  7. Mina tankar går till Dig och barnen,så underbart att få ta ett farväl som inte är så stelt och konstigt.Det blir varmt i hjärtat när jag tänker på alla kramar och teckningar som skickades med..Mina barnbarn gjorde ett liknande avsked när deras farfar dog.Det pratar vi om än i dag med värme och det minnet bär de med sig med kärlek....Jag kommer att följa din berättelse även i framtiden...kramar till Dig som är så förståndig...Paula i Linköping

    SvaraRadera
  8. Mina tankar går till er idag. Beklagar sorgen och må Fredrik vila i frid. Trots att jag inte känner er känns sorgen påtaglig och jag har svårt att finna tröstande ord. Kommer följa er fortsatta resa. Du är stark. //Gina

    SvaraRadera
  9. Varm kram till dig och barnen.
    Jag kommer gärna följa er när nu er nästa resa påbörjas. Du är stark och jag beundrar dig.

    SvaraRadera
  10. Det går inte att läsa utan att tårarna strömmar ner för mina kinder. Beklagar er förlust av en älskad make och pappa. Jag beundrar dig för hur fint och genomtänkt du lyckades göra barnens farväl av sin pappa. Många kramar till er!/ Linda

    SvaraRadera
  11. Varma kramar och tankar till dig och barnen.
    Vad skönt att det blev en fin stund för er alla att minnas. Nu behöver Fredrik inte lida längre och han kommer att finnas med er även i fortsättningen.

    Hör av dig när du känner att du behöver det. Jag kommer absolut att följa ert nya liv!
    Kram igen, Sippan

    SvaraRadera
  12. Bästa Anna, jag beklagar sorgen. Dock blev jag mycket lättad när jag läste att kampen var över, och då relaterar jag till hur jag själv kände när Johan dog för snart två månader sen. Jag kände en så otrolig lättnad över att han slapp lida mer och att vi anhöriga slapp oroa oss mer. Tom och lättad.

    Vad skönt att barnen vågade röra sin pappa. Det gjorde inte mina. Men mina barn är nog yngre än dina, om jag förstått rätt.

    Och vilken tur att ni hann prata om hur Fredrik vill ha sin begravning.

    Har du frågor eller funderingar så tveka inte att maila mig. Du fick ju mailadressen för en vecka sen.

    Många kramar Nina (Rattys änka)

    SvaraRadera
  13. Jag hittade din blogg för bara ett par veckor sedan och kommer absolut att följa dig och dina barn när ni nu påbörjar en ny resa i livet.

    Livet kan verkligen vara orättvist och jag beklagar att ni behöver uppleva denna stora sorg. Skickar massor av kramar!
    /Carolina

    SvaraRadera
  14. *låång varm kram* Är så ledsen för er skull men samtidigt lättad. Kampen är över och nu slipper Fredrik lida mer...Du skriver att du ska fortsätta försöka vara stark, men glöm inte bort att tillåta dig själv vara ledsen. Men det tror jag inte att du gör. Du verkar vara en väldigt klok människa med en sund inställning till livet. Nu gäller det väl bara att hitta en ny vardag utan en pusselbit,Fredrik... Så småningom faller de bitarna som finns på plats och man hittar ett nytt sätt att leva. Usch,nu svamlar jag men jag kan bara gå till mig själv och mina känslor. Jag blir så fruktansvärt berörd av det du skriver och mina egna känslor bubblar upp till ytan. Jag önskar dig och barnen all lycka på den nya vägen och jag kommer självklart att följa din blogg även i fortsättningen. Ta hand om er.

    SvaraRadera
  15. Sänder dom varmaste tankarna till dig och era barn! Samtidigt som jag känner lättnad för Fredriks skull, att han efter långt lidande fått ro och frid, så känner jag en liten chock - jag trodde ändå inte att slutet skulle komma så här fort?!! Inte hade jag trott det efter att följt din blogg i några veckor bara.
    Men det är väl det här som är livet - vi vet ingenting och kanske är det lika bra att vi inget vet..?
    Ta hand om er, tillåt dig "bryta ihop" för det läker dom djupaste såren och får dig på fötter fortare. Det är jag övertygad om. Kram än en gång. Jag kommer fortsätta följa dig och barnen så länge du skriver.

    SvaraRadera
  16. Mina tankar finns hos er! Du skriver så vackert om ert avsked att mina kinder är alldeles blöta av alla tårar. Döden är ibland ett bättre alternativ än livet. Så var det för min mamma och vad jag förstått så var det så även för Fredrik. Nu slipper han lida! Det där med tårarna som plötsligt faller känner jag så väl igen. Ett råd är att försök inte vara stark nu försök släpp på alla känslor. Själv gjorde jag tyvärr inte det och det blev en låååång sorg som aldrig kom ut. Det bara byggdes på och på och på. Kanske för att jag bara ett år tidigare hade förlorat min bror när min mamma sen dog.
    Livet är inte rättvist och dina barn liksom alla andra barn borde få ha båda sina föräldrar i livet. Lyckligtvis är det ju så att det inte beror på barnen eller föräldrarna när föräldrar dör.

    Många kramar till er och jag vill gärna fortsätta läsa din blogg!!!

    SvaraRadera
  17. Jag tittar in till dig flera gånger om dagen och kommer att fortsätta med det. Har flera gånger tänkt lämna en kommentar men mina tankar och koncentration är inte den bästa just nu och jag har inte velat lämna någon intetsägande kommentar.

    Tårarna rinner sakta på mina kinder när jag läser dina ord. Samtidigt måste det ju kännas skönt för Fredrik (och dig) att få slippa ångesten och känslan av att inte få luft. Det verkar som om han fick ett bra avslut och skönt att höra att barnen vågade ta farväl av honom.

    Även om du har hunnit bearbeta hans död kommer det nog bli en tuff tid framöver. Du verkar ändå vara en klok och stadig kvinna så jag tror du tar dig igenom detta på ett bra sätt. Sen blir ju livet inte sig likt igen men det kommer precis som du säger ett nytt liv.

    Ta hand om dig själv och barnen. Jag fortsätter naturligtvis att titta in till dig som vanligt. En vacker dag är det min tur att vandra vidare och då kommer jag säkert rådfråga dig. Tror du har mycket vishet och erfarenhet att dela med dig av.

    Mina varmaste hälsningar till dig och barnen
    Annelie

    SvaraRadera
  18. Beklagar er sorg.
    Så orättvist livet kan vara!

    Beundrar din styrka att dela med dig av allt detta jobbiga som ni går igenom, så kärleksfullt och värdefullt för er att ha framöver.

    Känner så väl igen mig i din son reaktion, jag förlorade min pappa när jag var 17 år (1984), kan inte förklara varför och vet än idag inget om hur eller när mina klasskompisar fick veta.
    Tyvärr, fick jag inte ta avsked av min pappa som dina barn har fått göra, då man avrådde detta. Många gånger har jag tänkt om han verkligen ÄR borta, trots att min äldre bror och mor intygat att det är så.

    Erbjudande om samtal fick jag, om jag ville, men jag, hade inga problem, tyvärr...... stängde av även här.
    Nu är era barn yngre men jag hoppas att de får 'prata' med någon, det har väl trots allt gått framåt även på denna fronten.

    All styrka och kärlek till dig och dina barn!

    Följer gärna med på er fortsatta resa.

    Kramar från en trogen bloggläsare / Lotta

    SvaraRadera
  19. Åh, som kom då dagen.
    Det verkar ha gått någorlunda smärtfritt, och att besöket gick bra, tror det är bra med ljusa lugna minnen och att man faktiskt tittar, lättare att förstå då.
    Nu följer tunga dagar, men som du skriver, i ert nya liv.
    Styrkekram från ännu en trogen läsare. Anette c i oxeelösund

    SvaraRadera
  20. Älskade Anna.
    Jag beklagar sorgen. Samtidigt som att lidandet är över.
    Jag beundrar dig till allt du gjort för Fredrik och barnen. Glöm inte dig själv Anna!
    Du är alltid välkommen och ringa eller besöka mig här hemma i din födelsestad.
    Tänker på dig jätte mycket.
    Jag kommer att fortsätta att följa din blogg.
    Många varma kramar din klasskompis Pernilla B

    SvaraRadera
  21. Jag tror det viktigaste just nu är att låta din sorg vara just din egen, inte lyssna på alla förståsigpåare som anser sig veta precis hur man sörjer "rätt". Jag fick höra så mycket dumheter så tiondelen hade varit nog.

    Vad många, som inte själva förlorat någon anhörig i t ex cancer, inte vet, är att man ofta vid ett cancerdödsfall redan är en bra bit in i sorgearbetet när döden kommer. De där fyra stadierna som det rabblas om, som om sorg skulle vara en biologisk process, är inte alls tvärsäkra.

    Barn reagerar också på olika sätt, tror det är viktigt att inte tvinga på samtal som de kanske just nu inte alls vill ha. Däremot vara observant på om de verkligen skulle behöva hjälp av någon utomstående. Men just nu gissar jag att de framförallt vill att allt ska vara så vanligt som möjligt.

    SvaraRadera
  22. Tack för att du delar med dig mitt i allt detta svåra och nej, det är inte rörigt.
    Jag blir varm i hjärtat när du berättar om barnen, jag tycker att det låter som om både du och andra låter var och en av dem ge uttryck för sin sorg på sitt sätt.
    Tunga dagar kommer att komma men du har det värsta bakom dig, tror jag.

    SvaraRadera
  23. Jag läser din blogg för första gången idag, har läst igenom de flesta inlägg sedan november. Många tårar har rullat på mina kinder under tiden och jag beklagar er stora förlust. Vilka tuffa sista månader ni har haft med hantering av ångest, andnöd, smärta, sömnsvårigheter och panik. När det är alternativet känns nog att få somna in som det minst dåliga.
    Tack för att du delar med dig på ett så öppet sätt, det är värdefullt för mig som har en närstående med en obotlig cancer. Jag försöker förbereda mig för slutet - hur man nu kan förbereda sig för det...? Jag kommer fortsätta följa din blogg. All styrka till dig!

    Många varma kramar från en 3-barnsmamma i Täby

    SvaraRadera
  24. Stor kram till dig och barnen!! Vad skönt att ni fick en fin dag med avsked och att alla barnen fick vara där och ta det i sin egen takt. Verkar vara väldigt bra personal på Ekhagen!

    Tänker mycket på dig och barnen!

    Kram Hanna

    SvaraRadera
  25. Idag har jag hittat din blogg och läst alla dina inlägg. Kära du, vilket helvete ni haft och går igenom!! Jag förstår cancer monstret och dess ångest, har själv en aggressiv bröstcancer. Vilket fantastiskt stöd du har varit för din man och dina barn. En underbar människa.
    Skickar massor av styrkekramar!
    Annika

    SvaraRadera
  26. Du är för mig årets starkaste kvinna!
    Beklagar er sorg.
    Skänker ljus & tankar till er.
    /flisan

    SvaraRadera