Sidor

fredag 7 oktober 2011

Nytt försök att komma tillbaka.....

Hej på er,
Nu är det verkligen lääängesedan jag skrev något här. Jag är ledsen att jag gjort några av er oroliga. Men jag har verkligen inte vetat vad jag ska skriva om. Är mitt liv verkligen intressant längre?
Man skulle kunna säga att jag hamnat i något av en identitetskris. Jag är inte längre fru till Fredrik. Men, vem är jag. Hurdan är jag? Vad har jag för intressen? Vad vill jag med mitt liv och framtiden? Hur ska jag komma dit? Vem/vilka finns i mitt nätverk? HUR BER JAG OM HJÄLP??
Detta är frågeställningar som jag fortfarande tampas med och fortfarande inte vet svaren på. Visst, några av frågorna förstår jag att jag hela tiden behöver jobba på och uppdatera svaren kring. Men jag är verkligen desperat att ta reda på vem jag är som änka....
Jag heter Anna är änka och är 4-barns mamma, det vet jag. Men mer då, vad har jag för intressant att prata om jag nu inte ska prata om alla problem kring barnen eller Fredriks sjukdom och död. Jag vill jag prata om mina intressen och om mig!!

Men det kommer väl säkert .......

Det jag tycker är svårast är att be om hjälp.... Alla har ju nog med sitt eget...... Vill inte ligga till last för någon.

Men jag har gjort lite roliga, meningsfulla saker också. Jag och en kompis (Anna) har börjat starta upp Makalösa Föräldrar i Jönköping, ett familjenätverk för ensamstående föräldrar. När Jag blev ensam kände jag mig verkligen ensam och saknade verkligen någon att prata med om det knepiga livet som ensamförälder. Jag satte mig och surfade och hamnade då hos Makalösa. Det är verkligen roligt och för tillfället är vi 11 mammor med totalt 19 barn i åldrarna 1- 22 år så det är härlig spridning på oss.
Några av oss är änkor, andra är skilda och några har helt enkelt valt att vara ensamförälder. Det spelar ingen roll hur man har blivit ensam utan alla är varmt välkomna om man känner att man har något att vinna på det, eller helt enkelt längtar efter att träffa andra i samma situation, kanske för att dela med sig av tips eller vill suga åt sig av andras erfarenheter. Givetvis är även pappor välkomna, mer än välkomna!! Skulle vara spännande att veta hur alla pappor klarar av vardagen!

Vi brukar träffas varannan till var tredje vecka och nästa träff har vi nu på söndag den 9 oktober. Vi har stämt träff utanför Sensus lokaler på Östra storgatan 8, i Jönköping. Klockan 15, om man vill med ut på en promenad, annars klockan 16 för en träff där Anna och jag köper med korv och bröd som vi tänkt att äta tillsammans.
DU är väldigt välkommen, vore bara tacksam om jag kan få en liten förvarning om du har lust att komma med så vi vet hur många korvar som behöver inhandlas.

Sen har jag hittat upp en annan självhjälpsgrupp som hjälpt mig mycket. VIMIL, vi som mist någon mitt i livet, är precis som det låter, ett nätverk för oss som förlorat någon. En förälder, ett barn, ett syskon eller en äkta hälft! Det är så skönt att träffa andra som förstår vad det är man går igenom och hur man känner........ De förstår sig på allt med dåligt minne, koncentrationssvårigheter och tröttheten som kan infinna sig precis när som helst! I somras var på läger utanför Alingsås, hur trevligt som helst! Vi var 7 änkor med barn som huserade tillsammans i 4 dagar. Sååå kul vi hade det! Redan när vi åkte därifrån längtade vi till nästa sommar och nästa läger .....

Ha det bra och glöm inte att krama om varandra en extra gång
Kramar
// Anna


4 kommentarer:

  1. Hej! Vad roligt att du är tillbaka! Du har verkligen någont att förmedla, hoppas att du fortsätter skriva. Önskar dig lycka i ditt nya liv som mamma..och så småningom något annat.

    SvaraRadera
  2. Heeeeej!! Jag har saknat dig här

    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Hej, Vad bra att du hittade nätverk som du kan trivas med. Min erfarenhet (som också hade svårt att be om hjälp) är att vänner vill gärna ställa upp och hjälpa. Nu när jag har cancer, är ensamstående mamma och mycket svag i kroppen har jag mycket stor nytta av mina vänner på alla sätt. Våga be om hjälp när du behöver. Dina vänner bryr sig om dig och vill säkert varamed och hjälpa dig.
    Styrkekramar från Tali

    SvaraRadera
  4. Hej Anna! Hoppas verkligen du fortsätter skriva. Vi är många som har saknat dig!! Stor kram

    SvaraRadera