Sidor

torsdag 6 januari 2011

Tiden efter...

Tiden efter är något som med jämna mellanrum poppar upp i tankarna vare sig jag vill det eller inte.
Men att bli ensam med barnen är inget som skrämmer mig.
Det som skrämmer mig är att bli ensam .......... Nej, skrämmer mig är inte rätt ord, men jag vet inte hur jag annars ska uttryck det.

Under årens lopp har jag varit ensam med barnen en hel del så det vet jag att jag kommer klara av.
Visst, jag är medveten om att det kommer bli tufft och inte bara en dans på rosor. Men jag hoppas vi kan hjälpas åt att göra livet roligt.
Just det är något jag ofta pratar med barnen om, att om vi alla bara försöker vårt bästa kommer vi få det bra även i framtiden.
Det är svårt för dem att greppa vad jag menar, det är jag fullt medveten om. Jag försöker tala om för dem att det kommer att vara tufft och göra ont ett tag, men sedan vänder det och blir bättre.

Vi har en granne, en klasskamrat till Felicia som väldigt hastigt och oväntat förlorade sin pappa för något år sedan och det är bra att ha dem som "förebilder".
Eventuellt gör det hela lite lättare att förstå.

Det jag känner mig orolig för är att aldrig få tid över för mina vänner. Jag har tappat kontakten med en hel del vänner under dessa 3 år då jag inte varit allt för flitig på att hålla kontakten. Tänk om det inte blir lättare sedan.
Ibland tänker jag på att det finns så många skilda ensamstående föräldrar som har ett rikt kompis liv. Sen kommer jag snabbt på att de oftast är barnfria varannan vecka, och då är det ju enkelt.
Jag då, jag kommer "sitta fast" med 4 barn 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. När ska jag hinna träffa vänner???
Det är detta som skrämmer mig!!
Jag vill inte vara ensam stående förälder utan vänner.

Det kommer nog ta ett bra tag innan jag själv är i stånd att bjuda in er.
Så, Snälla ni kom ofta hit och våldgästa mig!!!
Sängplats(-er) finns det alltid för er som kommer långväga ifrån.

Mi Casa es Su Casa


Sen har vi en ekonomiska rädslan.
Det är ju Fredrik som dragit in pengarna till den gemensamma ekonomin och han har tjänat bra med kosing.
Hur ska det gå sen då?
Jag som "bara" har ett halvtidsjobb, och det är inte ens bra betalt. 
Det verkar inte så lovande, eller??
Någon som har ett heltids jobb åt mig?
Nej, vem vill anställa en änka med 4 barn?

Jag vet att att jag kommer få efterlevandeskydd/omställningspension eller vad det nu heter, men det täcker inte på långa vägar Fredriks inkomst.
Så frågorna på hur vi ska överleva ekonomiskt är många, men samtidigt inget jag orkar ta tag i nu. På något sett måste det lösa sig.

Ett rörigt inlägg med tunga frågor, men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

God natt
// Anna

PS. Måste ju berätta för er att Fredrik faktiskt mår lite bättre nu!
Natten till idag sov han faktiskt 5 timmar sammanlagt. Och han har knappt haft någon ångestattack! Bara vid andnöd men det är ju inte så konstigt.
Visst, han ser fortfarande saker som ingen annan ser, men det verkar inte skrämma honom längre.
Det är sååå skönt och helt otroligt!!
Hoppas nu bara att detta håller i sig! DS

7 kommentarer:

  1. Det ekonomiska först; alla fyra barnen kommer att få barnpension tills de fyllt 18. Detta är pengar tänkta att leva för. Kompensera bortfallen inkomst av avliden förälder. Gå inte på några dumma råd om att de ska sparas tills de är 18. Detta har jag skrivit mycket om. Få barn med två föräldrar har ett stort orört kapital när de är 18. Livförsäkringen? Se snabbt till att det är du som är förmånstagare, om det är möjligt. Samma sak, det är nu ni behöver pengarna. Vi hade samma situation som du men klarade oss bra på barnpensioner och livförsäkring de första åren. En välsignelse att t inte behöva jobba heltid utan kunna vara en närvarande förälder.

    Det andra; räkna med att dina barn precis som mina kommer att bli bäst i världen på att klara sig själva med varandra! Jämfört med jämnåriga mesar som ständigt måste ha barnvakt.

    Det tredje; hata inte de frånskilda mammorna för mycket när de gnäller om hur otroligt bundna de är under sina varannanveckor! Men tänk på att du förmodligen kommer att ha det bättre ställt än dem.

    Det fjärde; räkna med att ägna dig åt barnen till 100 procent de första åren, men det lättar sen!

    SvaraRadera
  2. Att bli ensam kan nog skrämma de flesta tror jag. Men samtidigt så finns det ju så många som lever ensamma med sina barn som ändå lever innehållsrika liv och kan hitta på saker för sig själv ibland. Kankse kan barnens far/morföräldrar ställa upp en helg i månaden så du får avlastning ibland?

    Att oroa sig för den ekonomiska biten är inte heller konstigt. Men på ett eller annat vis så löser det sig alltid. Kanske blir ni tvugna att flytta till något annat ställe om ni inte får det att gå runt men i så fall behöver det inte vara något dåligt, du skrev ju tidigare att du egentligen aldrig har trivts där ni bor nu så varför inte prova något annat? Inte helt enkelt att flytta osv men det finns lösningar även om det inte skulle kännas så. Jag beundrar din styrka och kämparglöd är inte så säker på att jag haft det om det var min sambo som var sjuk samtidigt har jag lärt mig att man oftast klarar av det man måste..... Har själv ett barn som är handikappat, har förlorat min bror och min mamma i cancer så jag har prövats en del jag med. Men det går ju inte helt att jämföra med att förlora sin älskade...

    Skönt att höra att Fredrik sov bättre inatt och är lugnare. Varför halucinerar han? Är det pga smärtlindring eller "gifter" i kroppen? Vad för medicin fick han nu att sova på?

    Styrkekramar

    Annika

    SvaraRadera
  3. Har skickat mail! Kram Sippan

    SvaraRadera
  4. Hej Anna
    Ville bara igen berätta att jag läser dig varje dag, även här från Thailand. Och tänker på er ofta
    Kram Lotta vimmelmamman Gray

    SvaraRadera
  5. Hej Anna!

    När det gäller det ekonomiska vill jag tala om hur jag har klarat mig efter Johans bortgång. Vi hade följande "skydd":

    *Låneskydd (Johans del av lånen skrivs av när han dör). Detta gör att man blir av med en stor börda.

    *Livförsäkring (kan användas till mycket, bl a tänker jag använda en del av pengarna till att betala av en del av mina lån).

    *Försäkringar. Johan hade en Tjänstelivgruppförsäkring via sitt jobb som utfaller till maka och barn vid dödsfall. Jag hade även en sjuk- och efterlevande försäkring via mitt jobb som även omfattade Johan.

    *Omställningspension och barnpension (som man får från Pensionsmyndigheten). Omställningspension får man bara under 1 års tid, men om man har gemensamma barn så får man det ända tills yngsta barnet fyller 12 år.

    Dessa inkomster har hjälpt mig väldigt mycket så barnen och jag kommer att klara oss väldigt bra framöver. Mycket tack vare låneskydd och livförsäkring. Jag kommer att ha råd att gå ner till att jobba 75 procent tack vare detta. Kolla upp med ditt och din mans jobb om ni omfattas av någon försäkring som jag nämnde här ovan.

    Och vad skönt att Fredrik har fått lite mer sömn i natt.

    Stor kram
    Nina (Rattys änka)

    SvaraRadera
  6. Anna, jag kan inte något om några försäkringar eller pengar till efterlevande, men en sak vet jag vänner kommer du alltid att ha.

    Många kramar Marie

    SvaraRadera
  7. Tack för era kommentarer.
    Nina skulle jag kunna få din mailadress. Skicka bara ett tomt mail till mig på varastark@hotmail.se.
    Tack

    SvaraRadera