Sidor

måndag 14 mars 2011

Länge sedan

Nu var det länge sedan jag skrev något!
Sorry!

Men det känns konstigt. Det händer ju inget i mitt liv längre........
När jag var hos min psykolog i fredags pratade vi just om detta.

Trots att jag har fyra underbara barn här hemma, (oftast är de ännu fler faktiskt inte ovanligt med 7-8 barn vid fika bordet efter skolan), som alltid behöver skjuts någonstans, eller bråkar och tjivas , så känns det tomt och händelselöst för tillfället.
Inte enbart fysiskt tomt utan Fredrik, utan tomt och "meningslöst".

Under tre års tid ägnade jag mig helhjärtat åt mina barn, min man, och även hans ovälkomna gäst, cancer!
Jag läste på och ställde frågor så jag hade full koll på ALLT och gärna lite till. Jag ville vara säker på att Fredrik fick den bästa vården. Sen har vi alla läkarbesök som var inbokade, med och utan cytostatika behandling, röntgen och den förbannade väntan som följde efter, sen får vi inte glömma strålbehandlingarna, både här i Jönköping på Ryhov och den lite mer avancerade på Sahlgrenska i Göteborg.
Almanackan var fullbokad jämt!!!
Nu är den tom!
Under de tre år som Fredrik gick på behandling var han bara utan cellgiftsbehandling i 4 månader. Resterande tid var vi på sjukhuset var och varannan vecka för behandling.
Så man kan lugnt säga att det är ett ett helt nytt liv som börjat.

Egentligen borde jag inte klaga, nu har jag tid över för sådant jag inte hann förut, men livet känns så annorlunda.
Nu har jag inte lust att bry mig om något......... Orkar inte engagera mig i något! Tycker allt känns så banalt och...... ja, vad ska jag säga.
Jag håller med er, jag tycker själv det låter som självömkan.
Men hur kommer jag ur detta mönster?
Hur gör jag så livet känns rikt igen??
Jag skulle vilja göra så mycket mer för att hjälpa unga familjer som drabbas av cancer. För oavsett vilken familjemedlem som blir sjuk, påverkas hela familjen och det blir svårt att leva ett normalt liv. Jag skulle verkligen vilja göra något så "systemet" ser detta och redan på ett tidigt stadium underlättar för dessa familjer utan att det ska behöva kosta skjortan och utan att de ska behöva be om det. Hjälpen SKA erbjudas och ligga steget före.

Frågan är bara hur jag går till väga???


Jag tog med mig mina 4 barn plus en kompis till min äldsta dotter och åkte till upplevelsebadet i Skövde idag. Vi har pratat om att åka dit i ett halvår ungefär och nu äntligen blev det av!
Det var verkligen värt 3 timmar i bilen, tur och retur!!
Det passade alla barnen!
Rekommenderas varmt.
Hör av er om ni vill åka dit någon gång så kan vi träffas upp där.
Alltid kul med sällskap!

Jag lovar att jag ska försöka uppskatta vardagshändelser lite mer och bli bättre på att skriva igen.

               -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-



För er som aldrig sett hur det ser ut när man strålbehandlar huvudet kommer här ett par bilder. Detta är från Sahlgrenska där de utförde en precisionsstrålning mot Fredriks huvud. Det var med andra ord bara en metastas som skulle träffas av strålning

Själva skapandet av masken




Här är den färdig och Tung kan jag lova. Fattar inte hur han orkade sätta sig upp så här. Men britsen var inte skön att ligga på så han behövde lite ombyte.



Här mäter de ut så han hamnar på rätt plats,
men då det måste vara på millimetern rätt så tar de hjälp av både fysiker och laserstrålar 



6 kommentarer:

  1. Strongt av dig att lägga ut dessa bilder och mycket intressant för en som aldrig varit med om det själv att se hur det egentligen går till...! Fotade mycket under hans tid på sjukhuset? Menar under själva undersökningarna? Var det isåfall för din/hans skull eller för barnens skull? Hoppas du hittar en vardag igen! kram till hela familjen!

    SvaraRadera
  2. Jag fotade undersökningar och behandlingar en gång, varje gång det hände något nytt.

    Det var mycket för barnens skull. Det gjorde det lättare för dem att förstå vad Fredrik gick igenom. Ofta gjorde det att de ville/vågade följa med till sjukhuset och uppleva med egna ögon, för de visste vad som väntade och det minskade deras oro.

    Nu efteråt är det skönt att ha bilderna för att minnas.

    Tack

    SvaraRadera
  3. Vad bra att du fotade, tror att det kan vara värdefullt i framtiden. Varje gång nåt av barnen undrar något så kan du förklara och visa. Och även för din egen skull givetvis.Nu har det gått så kort tid men jag tror nog att du så småningom hittar en ny vardag men det tar säkert tid. Det är klart att det känns tomt nu när alla sjukhusbesök mitt i allt inte behövs mer. Antagligen en massa motstridiga känslor hos dig;skönt att slippa alla de besöken men samtidigt tomt. Vad gör man nu av all tid? Jag vet inte om det är så det känns men man kan bara tänka sig.Mitt i allt ska livet gå vidare utan en pusselbit men så småningom lägger sig det nya pusslet.Hoppas att du kommer ihåg att ta hand om dig själv ibland också. Vill rekommendera dig att gå in på sorg.se och läsa lite om sorgbearbetning. Är själv sorgbearbetare och vet att det är en bra metod som funkar. Varm kram.

    SvaraRadera
  4. Stor kram till dig!!
    Hoppas du hittar något att göra snart. Om du har vänner kvar så dra nytta av dom. Jag förstår om du har tappat en del vänner under din resa, för det är ju inte helt ovanligt att det blir så. Jag tror att du kommer att bli av med en del energi när du börjar träna sen.
    Barncancerfonden söker ju emellanåt folk till lite av varje, gå in o kolla vet jag!
    Och du.......jag plankade "pappas pizza" i Lördags...UTSÖKT!!! Mycket god!

    SvaraRadera
  5. Först, en stor kram till dig! Det är nog lätt att bli "hospitaliserad" som anhörig också. Sedan när det förvinner så blir allt så tomt. Det är en tuff resa du har haftoch än är det nog några stationer kvar. Du verkar så oerhört stark trots allt och skriver så fint. Jag tror också det är bra att fota, min bror tog några kort efter det att min pappa gått bort. Dom ligger där i minneskortet ifall någon vill se och bearbeta. //Gina

    SvaraRadera
  6. Jäklar, nu försvannn en lång kommentar som jag skrivit här igen. Det går inte att kommentera om jag inte är inloggad på min egen blogg, fånigt system på blogspot!

    Orkar nog inte ta om allt igen. Men det handlade bl a om hur olika det kan vara. Hela cancerresan var ju för oss kortare och jag upplevde ingen tid av hospitalisering. Men jag kan förstå känslan. Jag var ju bara sjukskriven en mycket kort tid efter, tre veckor tror jag, så jag hann aldrig uppleva en massa överskottstid. Det handlade som förut om att pussla ihop vardagen, jag hade ju uppdrag och jobb som innebar mycket resor.

    Kom aldrig på tanken att ta några bilder från sjukrum och behandlingar. Barnen som nu är mellan snart 19 och 22 har aldrig frågat efter heller.

    SvaraRadera