Sidor

måndag 29 november 2010

En helg med Kung Cancer

Då så är ytterligare en händelserik helg till ända.

I fredags julskyltade vi på jobbet. Det blev såå fint!! Jag arbetar i en damklädesbutik inne i Jönköping och när jag är där känns det som att vara på semester. Tragiskt, jag vet!!! Men i dagsläget är det så härligt att komma dit. Det är skönt att komma hemifrån ett tag. Att omges av folk som inte har en aning om mitt privatliv och hur jag har det hemma. Vi pratar och skrattar precis som om allt är bra. Det är så skönt att få distans till allt. Självklart vet mina arbetsgivare och arbetskamrater hur jag har det men det pratar vi väldigt diskret om, och på mina villkor. Känner inte jag för att svara på frågan: -hur mår Fredrik idag? så har de full förståelse för det och släpper frågan på en gång! SÅ skönt! För det är fruktansvärt jobbigt att hela tiden svara på den frågan. Jodå, de undrar även hur jag och barnen mår. De är väldigt måna om att jag har det bra när jag är på jobbet och har sagt mig att så fort jag känner jobbet som något jobbigt att gå till så har de full förståelse om jag vill vara hemma för att lägga allt krut här!!

Efter jobbet, då det verkliga jobbet sätter igång, var det i fredags skoldisco så det blev till att stressa för att laga mat (=ångest), sedan fixa håret på 8 åriga dottern och vid kl.17.45 startade skjutsandet till skoldiscon. När hon var skjutsad var det bara att skynda hem och börja fixa håret och "sminka" 11 åringen, sonen 10 år ville även han bli fin i håret... jag hann faktiskt sitta 5 minuter innan det var dax att köra dessa 2 och hämta upp 8 åringen. Precis när vi ska gå ropar Fredrik att han inte får någon luft utan vill att jag ska ringa ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) teamet. PANIK!!!!! Bara att ta ett djupt andetag, få barnen lugna och greppa telefonen. Jag vet att han får luft, han har haft liknande attacker tidigare, men att se paniken i hans ögon är hemskt jobbigt och skrämmande. Sköterskan jag pratade med sa att hon skulle åka på en gång, det kändes tryggt. Jag satte mig ner och pratade lugnande med Fredrik och gav honom ett par snabbverkande morfintabletter. Några minuter senare när han lugnat ner sig och och kände sig trygg, åkte jag iväg med barnen, sköterskan väntades in inom 5 min. Jag hade Fredrik i luren hela tiden, så skönt att mobiltelefonen finns!! Hur gjorde man innan??
Min utflykt tog 15 minuter men ni ska inte tro att sköterskan dykt upp. Visst den här gången var det ingen panik utan Fredrik hade lugnat ner sig men kände fortfarande av besvären med andningen. Tillslut dök sköterskan upp och lämnade syrgas som Fredrik får använda vid behov. Han har inte vågat stänga av den än ..........

Det är så skönt att ha den hemma. Den väsnas mycket men den gör att Fredrik hostar mindre, mycket mindre.
Men vet ni vad som är trist. Vi får inte ha tända ljus hemma. Jag som älskar att tända ljus på kvällen så här års. Vilken panik! 1:a advent på söndag och vi får inte tända 1:a ljuset i staken. Vår 11 åring som gjort en adventsljusstake på slöjden, hon blev så ledsen. I dag när jag vaknade kom jag ihåg att Ikea sålt batteridrivna värmeljus!! Så det blv till att åka iväg och shoppa. Nu hade de inga där, men jag blev tipsad om att de finns på Claes Olsson. Mycket riktigt!! Mysfaktorn saknas, men vi har faktiskt även vi tänt första ljuset i staken.

// Anna

1 kommentar:

  1. Anna starka, starka Anna!
    Vi tänker på Er varje dag. Du vet att Du kan ring när som helst om det så är hjälp med barnen, snöskottning eller annat så är det bara att slå en signal.
    Många kramar Marie, Kent, Oliwer och Lowa

    SvaraRadera