Sidor

söndag 12 december 2010

3:e advent

Jag skulle aldrig sagt att jag hoppades på en lugn natt. Den blev nämligen allt annat!

SATC slutade vid 00.30 och då kröp jag i säng meddetsamma. Kl. 01.00 vaknade Fredrik av att han hade så ont i ryggen, jag hann inte somna. Vi larmade på sköterskan som kom in och gav Fredrik lite extra morfin, efter 20 minuter hade den inte haft så stor verkan så det blev ytterligare en, vi väntade 20 min igen men det gav ingen effekt nu heller, ny spruta.......... så höll vi/de på fram till 03.00 då det beslutades att han samtidigt med morfinet skulle få en lite starkare variant av orosdämpande medel. Då kunde han äntligen slappna av och somna om, och jag med. Men det dröjde bara 2 timmar (05.30) sen var karusellen igång igen..... Men den här gången fick han lugnande med på en gång fast det behövdes 2 omgångar med 20 min emellan. Vi somnade om och sov fram till 8 i alla fall. Då var det dax för den stående medicinen i tablettform. Vi gick inte upp då utan låg och drog oss till kl. 09.30, då bådas våra magar kurrade efter frukost. Risgrynsgröt, ägg, sill, bröd, te och juice stod framdukat på bordet. För att beskriva lite av hur vimsig Fredrik är kan jag berätta att han tog kanel och salt på gröten och socker på sin ägg och sillmacka. Han blev så besviken när han upptäckte detta, men han fick min gröttallrik så han kunde njuta av frukosten tillslut.
Nu sitter vi här inne i Fredriks rum en sköterska har precis varit här och vi har diskuterat hur vi ska justera medicineringen och jag tror vi har kommit överens om en bra lösning, nu ska det bara gå hem hos läkaren, som trots allt bestämmer.

Nu är det snart mat här och då åker jag iväg för att handla lite duschtvål. Fredrik vill försöka duscha och då är det ju härligt att lukta gott efteråt.

Jag vill tacka alla er, både kända och okända, vänner för de tankar och råd ni tar er tid att skriva till mig både via kommentarer, meddelanden och nybakta frallor (de var kanon goda).
Det värmer att veta att ni finns!!
TACK!!!

Ha det bra
// Anna

1 kommentar:

  1. Hej!

    Min dator har gått sönder och jag har nu fått låna en av sonen. Dock tog det några dagar innan jag hittade rätt på din blogg igen.
    Jag kan bara fantisera om hur tungt och jobbigt ni har det.
    Ni finns i mina tankar och jag sänder en styrkekram till er alla.

    Varma hälsningar Annelie

    SvaraRadera