Sidor

torsdag 30 december 2010

För mycket medicin?

Tack alla ni som kom med synpunkter och idéer på mitt förra inlägg, avslut eller framtiden. Det är verkligen inte självklart hur man får sig själv, och tiden, att räcka till för allt man vill.

Trots barnens stora protester sov jag hos Fredrik natten mellan måndag och tisdag. Jag trodde att jag skulle ha en lugnande effekt på honom och att hans ångest skulle bli mildare. Och visst, det kanske den blev, men andnöden var jobbig.
Det var skrämmande att se hur jobbigt han har det på natten?
Nu är jag egoistisk, men i går bestämde jag mig för att inte sova hos honom mer (jag vet att många utav er tycker det är självklart att jag ska sova hemma för att ladda batterierna). Jag klarar helt enkelt inte av att se honom lida så!! Det är tillräckligt jobbigt att se förändringarna under dagarna.

Det känns ändå ganska bra för läkaren har bestämt att Fredrik ska ha någon som sitter vak hos honom varje natt. För när han vaknar till, typ "femti 11" ggr varje natt, är han helt desorienterad och vet inte alls var han är eller varför då tycker han det är skönt att inte vara ensam. Han är beroende av syrgas nu för tiden, men han drar bort syrgasmasken stup i kvarten och då behöver han  någon bredvid sig som kan hjälpa till och sätta den till rätta så fort som möjligt.

Idag, onsdag morgon, bestämde jag tillsammans med läkaren att Fredrik inte ska ha någon mer natt medicin.
För trots stadigt ökande dos den senaste veckan sover han inget bra, snarare sämre och sämre och ännu mer oroligt, enligt mig.
Han är faktiskt van vid att ha full kontroll på saker och ting, vetenskapsman som han är, så min teori är att han kan inte släppa efter när drogpåverkan blir för stor utan istället kämpar han emot. Jag tror inte att alla kan njuta av droger, Fredrik är troligtvis en av dessa, om jag nu får tro något.
Så eftersom läkaren inte kunde försvara en fortsatt ökning av medicineringen efter mina argument bestämde vi att vi börjar om från början igen.
Så det var inga droger inför natten. Fredrik var lite ängslig över detta så jag lovade honom att stanna kvar en bit in på natten för att se att han klarade det. Jag kom hem för en knapp timme sedan, vid 4 och jag kan lugnt säga att (peppar peppar) han sov i alla fall inte sämre, lite lugnare till och med. Nu är det bara att hoppas på att det håller i sig resten av natten. Han får fortfarande morfin i pump och den medicin som ska stilla de värsta hallucinationerna, eller verklighetsflykterna som man också kan kalla dem.
Kanske ber jag läkaren om helt vanliga sömntabletter till Fredrik i stället, för att om möjligt göra natten ännu bättre för honom.

Nej, nu måste jag försöka sova lite. Jag ska nämligen på bio med barnen i morgon, vi ska se Narnia i 3D.

God natt
// Anna

5 kommentarer:

  1. Anna, Du är så himla stark!
    Jag tror att Du har tagit helt rätt beslut att inte sova hos Fredrik mer. Och Anna, Du är den mest osjälviska människan som finns! Ha det nu jättemysigt på bion så ringer jag och frågor hur den va sen för Oliwer vill också gå på den.

    Pussar och kramar Marie.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna,
    Vilket helvete! Du sitter på svaren, du kan bara lyssna inåt och följa ditt hjärta och göra det som känns rätt i stunden. Ingen kan döma dig, ingen har mer rätt än du. Alla andras uppgift är bara att ge dig allt support som finns och stötta dina beslut.
    Stor, varm kram
    Mia

    SvaraRadera
  3. Vill bara säga att hur du än väljer att göra så gör du RÄTT!
    Jag har sagt till maken, eller vi har pratat om ifall det värsta skulle hända, dvs det som ni drabbats av, så måste den som är frisk i första hand tänka på barnen! Han kan bara hålla med mig om det. Det viktiga är nog att prata om detta INNAN någon blir sjuk. När man väl är där så blir det så enorma personlighetsförändringar att man inte längre är logisk i sina tankar. Nu menar ju inte vi att man ska noncha den sjuka i familjen men vården måste ta sitt stora ansvar när man har familj med små/mindre barn inblandade, sen finns man ju vid varandras sida ändå så mycket som det bara är möjligt.

    Kram till hela familjen - hoppas inte att slutet drar ut och med detta menar jag lidandet för er alla men framför allt honom själv.

    SvaraRadera
  4. Ja vilket helvete!!!Jag tycker formuleringen var så bra från Mia...Jag kan bara hålla med i hennes förnuftiga kommentar...
    Ingen kan döma Dig,ingen har mer rätt än du!!!!
    Varm kram och tänker på Er ofta,ofta...
    Paula i Linköping...

    SvaraRadera
  5. Jättebra att ni kommer iväg på bio! Kanske hann ni klämma en hamburgare också på vägen, om det nu är det barnen gillar.

    En kompis till en av mina flickor förlorade sin pappa i en cancersjukdom med ett mycket snabbt förlopp för några år sedan. Han vårdades hemma den sista dryga månaden. De hade få släktingar, men vi var många vänner som erbjöd oss sitta hos honom så att hans sambo kunde få lite vila, lite tid för sig själv och möjlighet att göra saker med barnen. Men han vägrade! En hel sommar var barnen instängda där med sin sjuka pappa och sin fullständigt uttröttade mamma. Enda ventilen utåt var grannar de kunde gå till själva och hemsjukvården. Sambon insåg nog att det var galet, men ansåg sig bunden vid ett löfte hon givit. När jag såg hur de barnen hade det blev jag ännu mer styrkt i att vi gjort rätt som aktivt sagt nej till hemsjukvård.

    SvaraRadera